INFORMACJE
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne (nr UD291).
Szanowni Państwo,
do konsultacji publicznych skierowano projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne (UD291).
1 Termin na zgłaszanie uwag: termin na zgłaszanie uwag upływa 2 stycznia 2026 r. (21 dni od dzisiaj)
2 Główne zmiany:
◦ uchylenie zakazu reklamy aptek i punktów aptecznych zawartego w art. 94a PF;
◦ definicja reklamy: Reklamą apteki lub punktu aptecznego jest działalność polegająca na: informowaniu lub zachęcaniu do skorzystania z oferty apteki lub punktu aptecznego, mająca na celu zwiększenie sprzedaży dostępnego w aptece lub punkcie aptecznym asortymentu oraz świadczonych w nich usług i realizowanych w nich świadczeń lub programów.
◦ wprowadzenie do PF przepisów określających zasady prowadzenia reklamy apteki lub punktu aptecznego – reklama nie będzie mogła:
◦ polegać na oferowaniu w sposób pośredni lub bezpośredni jakiejkolwiek korzyści w zamian za: nabycie produktu leczniczego, wyrobu medycznego, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub innego asortymentu dostępnego w aptece lub w punkcie aptecznym albo w zamian za skorzystanie z usług, świadczeń lub programów realizowanych w aptece lub punkcie aptecznym albo w zamian za dostarczenie dowodów na skorzystanie z tej oferty;
◦ stanowić reklamy porównawczej;
◦ być kierowana do dzieci i młodzieży do ukończenia 18. roku życia, zawierać żadnego elementu, który jest do nich kierowany, ani posługiwać się ich wizerunkiem lub głosem;
◦ wykorzystywać wizerunku lub głosu osób znanych publicznie, naukowców, osób posiadających wykształcenie medyczne lub sugerujących posiadanie takiego wykształcenia ani polegać na odwoływaniu się do zaleceń tych osób;
◦ zawierać treści sugerujących, że w przypadku braku skorzystania z oferty nastąpi pogorszenie lub brak poprawy stanu zdrowia;
◦ wprowadzać w błąd, być sformułowana w sposób mogący wywoływać lęk ani wywierać presję na pacjenta by skorzystał z oferowanych w aptece lub punkcie aptecznym usług, świadczeń lub dokonał nabycia oferowanego przez nią asortymentu;
◦ zawierać treści, które są niezgodne z prawem lub dobrymi obyczajami;
◦ naruszać tajemnicy zawodowej ani zasad etyki i deontologii zawodowej wiążących farmaceutę;
◦ w ramach zawartego w niej przekazu, byćłączona z informacjami, które nie dotyczą działalności apteki lub punktu aptecznego.
◦ podwyższenie maksymalnej wysokości kary za naruszenie zasad prowadzenia reklamy do kwoty 100 000 zł;
◦ postępowania wszczęte i niezakończone decyzją ostateczną przed dniem wejścia w życie nowelizacji będą podlegały umorzeniu.
3 Link do RCL: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12405202