Opinia prawna - karta dużej rodziny, a reklama apteki
Przedmiotem opinii jest odpowiedź na pytanie, czy udział apteki w programie karta dużej rodziny może być naruszeniem przepisu art. 94a prawa farmaceutycznego.
Przepisy prawne:
1. Ustawa prawo farmaceutyczne tj. Dz. 2016 poz. 2142 ze zm.
2. Ustawa z dnia 5.12.2014 r. o karcie dużej rodziny, tj. Dz. U. 2017 poz. 2211 ze zm.
3. Kodeks cywilny
4. Ustawa z dnia 6.03.2018 r. prawo przedsiębiorców Dz. U. 2018 poz. 646
Stan faktyczny
Zgodnie z art. 94a prawa farmaceutycznego zakazana jest wszelka reklama apteki za wyjątkiem danych wskazanych w ustawie … "Nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego."
Zgodnie z art. 1 ustawy o karcie dużej rodziny.
"Art. 1.
1. Ustawa określa zasady przyznawania członkom rodziny wielodzietnej Karty Dużej Rodziny, zwanej dalej "Kartą", sposób przyznawania im uprawnień oraz sposób realizacji i finansowania zadań wynikających z ustawy.
2. Uprawnienia przysługujące osobom posiadającym ważną Kartę polegają na przyznaniu korzystniejszego od ogólnie obowiązującego dostępu do towarów, usług lub innych form działalności."
Praktyka stosowania karty wygląda w ten sposób, że na stronach miast umieszczone są firmy honorujące kartę duże rodziny, często z określeniem, jaki rabat jest oferowany w danej firmie, co dla apteki jest zakazane. Apteka winna tylko podać dane określone w art. 94a oraz uwidocznić w aptece informację, że apteka uczestniczy w programie Karta dużej rodziny. Informacja o wysokości bonusu dla posiadacza karty winna znajdować się tylko w aptece.
Konkluzja
Biorąc pod uwagę powyższe zapisy oraz przepisy kodeksu cywilnego w szczególności art. 5 i 6 dotyczące zasad korzystania z przysługujących praw oraz dobrej wiary jak też fakt, że przepisy ustawy wyrażam pogląd, że
udział apteki w programie "karta dużej rodziny" nie jest sprzeczny z zakazami reklamy wynikającymi z art. 94a prawa farmaceutycznego jednak z art. 94a wynika ograniczenie dla aptek, które mogą w informacjach o udziale w programie zamieszczać tylko dane, o których mowa w art. 94a zdanie drugie o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego.
Wyrażam pogląd, że nie ma potrzeby zmiany obowiązującego zapisu art. 94a prawa farmaceutycznego, gdyż jak powyżej wskazałem aktualne brzmienie tego przepisu, nie sprzeciwia się udziałowi apteki w tym projekcie pod warunkiem zachowania ograniczeń zawartych w art. 94a prawa farmaceutycznego.
Krystian Szulc
Radca prawny Śląskiej Izby Aptekarskiej